hirdetés
2014. július. 23., szerda - Lenke.

Elavult eszköz az óriásplakát?

Médiaként megújulásra, üzletként tisztulásra vár az óriásplakát - így foglalhatók össze a Darwin´s Marketing Evolution által az Epamedia számára készített memetikai kutatás eredményei.

Az élet fontos tulajdonsága, hogy olyan dolgok generálják, amelyek önmagukban nem tekinthetők élőnek - ezek a gének. Ez bizonyos értelemben a gondolatokra is igaz, ebben az esetben mémeknek nevezzük a kezdeti csírákat - magyarázta a szerdai Media Hungary konferencián a kutatócég képviseletében Mérő László matematikus-pszichológus, egyetemi tanár.

A memetikai kutatás során ezeket a gondolatfoszlányokat próbálják összegyűjteni, így kiderül, hogy egy adott központi fogalom köré - ebben az esetben ez az origó az óriásplakát volt - milyen vélekedések épülnek. "Mindenre kíváncsiak vagyunk, egyetlen dolog nem érdekel minket ilyenkor: hogy az adott gondolat igaz-e vagy sem" - emelte ki Mérő László.

A kutatók mintegy 1100 úgynevezett mémlényt azonosítottak a plakátokkal kapcsolatban, ez becslésük szerint az összes létezőnek nagyjából 97 százaléka.

A megrendelői oldalon négy memetikai dimenziót figyeltek meg: felbukkant az igényesség, az eredményesség, a targetálás és a szabályozottság. A másik oldalon, tehát a plakátkampányokban nem megrendelőként résztvevő szakemberek körében a tisztesség, a szakmaiság, az esztétikum, a korszerűség és a szerep (kiegészítő vagy elsődleges) jelent meg leghangsúlyosabban. Ezek egyben fontossági sorrendek is - magyarázta a szakember. Fontos, hogy memetikai dimenzióvá csak úgy válik valami, ha pozitív és negatív gondolatok egyaránt megfogalmazódnak vele kapcsolatban. Ha csak egyik vagy másik előjelű vélekedésekkel találkoznak a kutatók, azok csoportját nem dimenziónak, hanem klaszternek nevezik. Jelen esetben ilyen klaszter volt az ár, a citylight, illetve maga az Epamedia is.

Összességében kijelenthető, hpgy a megrendelők sokkal reálisabban, földhözragadtabban állnak a kérdéshez, a piacon felmerülő problémákhoz (elsősorban a jól tetten érhető és elterjedt "mutyihoz", tehát ahhoz, hogy a szerződések sokszor csak mutatóba vannak) inkább elfogadóan reagálnak, azokra megpróbálnak pozitív válaszokat találni. A szakemberi oldal viszont gyakran hárít, külső adottságoknak tudják be a szakmai nehézségeket, illetve egyfajta sértettség is megfigyelhető körükben, ha az esztétikum terén kritizálják munkájukat.

Összességében a válaszadók jóval jobbnak gondolják az óriásplakát helyzetét médiaként, mint üzletként - itt csapódott le a kutatás során, hogy sok a "mutyi". Az egyetlen kivétel a korszerűség dimenziója: a megkérdezettek szerint üzletileg sokkal kevesebb a baj e téren, mint média szinten.

A kutatás konkrét tanulságainak levonása persze már a megrendelő, vagyis az Epamedia feladata. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy ki kell dolgozni egyfajta "outdoor GRP-t", egy olyan mutatószámot, amely lehetővé teszi, hogy a másik tömegmédiával, a tévével összevethetők legyenek a kampányok - mondta el a cég kereskedelmi igazgatója, Szelei Szilárd.

(forrás: Mediainfo )
Share on Tumblr
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél