hirdetés

Régi és új ízek a cereáliák kínálatában

Hogyan tükröződik a lakosság anyagi helyzete a cereáliák fogyasztásának alakulásában? A saját márkák és a gyártói márkák versenyében milyen új ízt és kiszerelésinnovációt hozott a közelmúlt? -  kérdeztük a gabonapelyhek és a müzlik piacának képviselőit. 

A cereália azon kevés termékcsoport egyike, amely valamennyi kategóriában megőrizte, sőt növelte népszerűségét – elsősorban a gyerekek és a tudatos táplálkozást követők táborában. A gabonapelyhek és müzlik gyártói háza táján mindig történik valami, hiszen több irányban változik a vásárlók igénye. Egy biztos pontról lehet csak tudni: a csokoládés, illetve a gyümölcsös termékek szilárdan őrzik a vezető helyeiket, illetve az új receptúrával készítettek is elnyerik a fogyasztók tetszését.

Hogyan tükröződik a lakosság anyagi helyzete a cereáliák fogyasztásának alakulásában? A saját márkák és a gyártói márkák versenyében az önök esetében milyen új ízt és kiszerelésinnovációt hozott a közelmúlt, illetve milyen újdonságokra készülnek?– kérdeztük a gabonapelyhek és a müzlik piacának képviselőit. S kerestük arra is a választ, hogy mivel a cereáliák két fő közönsége a gyerekek és az „irodai” alkalmazottak, köztük a fiatalabb korosztály, esetükben milyen célzott termékekkel hívják fel magukra a figyelmet az egyes márkák? Milyen egyedi ízekkel kényeztetik a vásárlókat? Hogyan és milyen vásárlási akciókkal, formákkal segítik a fogyasztók eligazodását?

Reggelizőpelyheknél növekedés

„A kedvezőtlen gazdasági változások, valamint a fogyasztók szabadon elkölthető jövedelmének csökkenése ellenére a reggelizőpehely-kategóriában növekedés tapasztalható – mutatott rá Dara Eszter, a Nestlé junior brand managere. A fogyasztóerő visszaesése leginkább az alacsony árfekvésű, saját márkás termékeknek kedvez, miközben a kis gyártói márkák stagnálnak. Nő a vásárlói tudatosság; egyre többen keresnek magas minőségű alapanyagokból készült termékeket. A Nestlé piacvezetőként a termékfejlesztések során folyamatosan dolgozik a minél magasabb tápértékű, egészséges összetételű, versenyképes árú regg


elizőpelyhek kialakításán. Az elmúlt egy évben teljessé vált a Nestlé reggelizőpehely-portfóliója – gabonapelyhek, gabonapehely-szeletek, müzlik, müzliszeletek alkotják. Jelenleg az innovációs tevékenységünk a termékcsomagolások és a receptúrák fejlesztésére, a promóciós újdonságokra, a kiszerelésméretek optimalizálására, valamint a gyártási folyamatok komplexitásának csökkentésére összpontosul.”

A Nestlé munkatársa szerint a reggelizőpehely-piac mindegyik kategóriája értékben növekedni tudott az elmúlt évben. A gabonapelyhek mutatták a legnagyobb növekedést, míg a müzli- és a szeletkategórián erőteljesen érződtek a piacon zajló változások, a termékkínálat hullámzó átalakulása.

Az egyes kategóriákban az értékesítési csatornák súlyát meghatározza a termék jellege, ára és disztribúciójának szintje. A különbségek a gazdasági válság előtti években is érezhetők voltak, mára felerősödtek. A gabonapelyhek rendszerint nagybevásárlások alkalmával kerülnek a vásárlók kosarába. A müzlik esetében a hipermarketek mellett a szupermarketek, helyi láncok, diszkontok is számottevő súlyt képviselnek. A saját márkás termékek a korábbi évekhez képest még tovább erősítették dominanciájukat. A szeletes termékek impulzív jellegéből adódóan a szupermarketek, helyi láncok és a kisboltok súlya jelentős, ezt a trendet a széles termékpaletta mellett az alacsony egységár is támogatja.

A gabonapehely-kategóriában a legdinamikusabban a gyermekszegmens növekedett, a családi termékek piaca viszont enyhén visszaesett. Kiszereléseket tekintve megnőtt a nagy, gazdaságos kiszerelésű termékek iránti kereslet, ám az alkalmi fogyasztók a kicsi kiszereléseket részesítik előnyben. A közepes méret rovására egyre inkább elválik a kis és a gazdaságos kiszerelés vásárlói rétege.

„A gabonapehely-piacot az ízesített termékek uralják, azon belül is a csokoládés íz vezet csaknem ötven százalékkal. Eladásainkban szintén a különféle csokoládés ízesítésű gabonapelyhek dominálnak, ezt követik a gyümölcsös, mézes és a natúr termékek. A natúr íz a teljes piacon enyhe növekedést mutat. A müzlik közül a gyümölcsös íz a legkedveltebb. Elsősorban az egészségtudatos táplálkozás lehetőségének megteremtésével kívánjuk segíteni a vásárlókat: termékeink csomagolásán az INBÉ (Irányadó Napi Beviteli Érték) jelölés segít az eligazodásban. Alapvető stratégiánk, hogy az eladáshelyen is pontos és könnyen érthető információkkal támogassuk a vásárlókat” – fogalmazott Dara Eszter.
 

Idén lett 22 éves a Cerbona márka

„A Cerbona müzliszelet, müzli és gabonapehely termékek jelen vannak minden boltkategóriában, leginkább a szuper-, hiper- és hazai láncokban. Az idén 22 éves márka közkedvelt a magyar fogyasztók körében, és ezt az ismertséget a jelenlegi gyártó és forgalmazó Naponta Kft. egyre erősödő ATL- és BTL-kommunikációval kívánja erősíteni” – mondta Györkös Andrásné Gyöngyi, a Naponta Kft. (Cerbona) értékesítési vezetője.

„A müzli, müzliszelet kategóriában a fokozódó versenyben a jelentős konkurencia ellenére piacvezető pozíciónkat őrizzük, elsősorban a termékek jó minőségének és bevezetettségének köszönhetően. Kihívást jelent azonban az alacsonyabb fogyasztói árakkal megjelenő, erősödő importjelenlét. A válság miatt egyre több vásárló az akciós termékeket keresi. A müzliszelet-kategóriában a termékpalettánk 13 ízből áll. A legutoljára bevezetett két termékünk az egészségtudatosan táplálkozók növekvő piaci szegmensét szolgálja ki. A hozzáadott cukor nélkül készülő, piros gyümölcsös és kakaós-mogyorós müzliszelet egyre népszerűbb a fogyasztók körében.”

Györkös Andrásné Gyöngyi hozzátette, hogy a közkedvelt Cerbona müzlik a Magyar Termék logót viselik, és idén egy – májustól decemberig tartó nagyszabású – nyereményakcióval egybekötött közös promócióban vesznek részt. Miután a gabonapehely-kategória egyik jelentős célcsoportját jelentik a gyerekek, számukra továbbra is a közkedvelt Disney-karakterekkel ellátott és ajándék matricával forgalmazott csokoládés és fahéjas gabonapelyheiket ajánlják a Verdák, a Tündérkék és a ToyStory figuráival.


Rajongók gyarapodó tábora

Takács Rita, Maresi Foodbroker Kft. brand managere így fogalmazott: „A Kellogg’s esetében 2011 nem hozott forgalomcsökkenést. Azt tapasztaltuk, hogy fogyasztók azon rétege, amely valóban a minőséget keresi, Kellogg’s terméket vásárol. A Kellogg’s szortimentje a magyar piacon stabil, a gyerekeknek szánt ízesített termékek közül minden évben tudunk innovációval szolgálni, és a fő fókusz az úgynevezett fit vonalat képviselő Special K termékcsalád. A Kellogg’s sajnos nincs jelen lincenctermékkel a magyar piacon, a jól bevált és sikeres termékekkel érjük el ezen fogyasztói csoportokat. Mind a gyerekeknek, mind az anyukáknak a fő üzenetünk a kiváló minőség, amelyet termékeink képviselnek.”

A Maresi Foodbroker munkatársa rámutatott, hogy valóban árérzékeny a piac, az olcsó saját márkás termékek erősödése szembetűnő, de a Kellogg’s nem tud és a nem is akar versenyre kelni ebben a kategóriában. „Mivel prémiumbrandről beszélünk, a Kellogg’s ott versenyez. Természetesen nekünk is van családi csomagolású Corn Flakesünk, amellyel kedvezni tudunk vásárlóinknak. A legkeresettebbek a csokis ízesítésű, gyermekeknek szánt termékek. A csoki még mindig a legnépszerűbb. Kínálatunkban szerepel családi csomagolás, emellett kedvezményekkel és helyi promóciókkal segítjük az eladást. Tavaly szeptembere óra jelen vagyunk a Facebookon is a „Kelloggs Reggeli” oldallal, amelynek már több mint 5000 rajongója van. Szinte naponta olvashatók új írások és információk az egészséges táplálkozásról.”


Nem csak reggelihez

„Elemzések szerint a teljes müzlikínálatban a müzliszegmens mennyiségben (tonna) csaknem három százalékkal csökkent, de értékben nem történt jelentős változás. (Forrás: AC Nielsen, Müzli piac, FM2011 – DJ2012 vs. FM2010 – DJ 2011.) A mennyiségi visszaesés oka lehet a fogyasztók egy részének elpártolása a kategóriától, illetve áttérésük saját készítésű müzlik fogyasztására – mivel az alapanyagok szegmense mennyiségben 26 százalékkal nőtt. A müzli kiskereskedelmi értékesítése elsősorban hiper- és szupermarketekben, valamint egyre inkább a diszkonthálózatokban történik, az itt elérhető saját márkák továbbra is a piac domináns szereplői” – fogalmazott Kozák Fruzsina, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. termékmenedzsere.

A Dr. Oetker kínálta müzlikategóriában a leginkább népszerű változatok az elmúlt évekhez hasonlóan a gyümölcsös és csokis ízek, de az ízlésbeli változások már jelentkeznek a piacon, hiszen a natúr és a magvas variációk is egyre kelendőbbek. Az elmúlt évben a Vitalis müzli forgalma jelentősen növekedett. A Vitalis továbbra is az egyik legnépszerűbb márkás termék a piacon, amely a minőségi, válogatott összetevőknek köszönheti népszerűségét.

Kozák Fruzsina termékeik kedveltségét abban jelölte meg, hogy a fogyasztói igényekhez jól illeszkedik a termékpalettájuk, amelynek tagjai között mindenki megtalálhatja a kedvére való terméket. „Legnépszerűbb ízünk évek óta a Csokoládés, amely a benne lévő csokoládélapocskáknak és ízletes kakaós gabonagömböknek köszönhetően a gyerekek körében is kedvelt termék, továbbá a Diós-Mandulás, amely a ropogós gabonagömbök nyújtotta ízélményen túl az egy adagra jutó alacsony cukortartalma (4,8 gramm) miatt is jó választás a tudatos táplálkozás követőinek. A természetesebb ízeket keresők a Gyümölcsös müzlit részesítik előnyben, amely a különösen magas gyümölcstartalom (40 százalék) mellett hozzáadott cukrot nem tartalmaz. Emellett fokozódó érdeklődést tapasztalunk a karakteresebb ízt képviselő Epres-Joghurtos és Mézes-Gyümölcsös változatok iránt is. A Dr. Oetker Vitalis müzlikkel nem csupán a reggeli vitalitásról gondoskodhatunk, de számos könnyen elkészíthető süteményreceptnek is ízletes hozzávalói, amelyeket a Dr. Oetker honlapon teszünk elérhetővé minden érdeklődő számára.”

 

Bálint Tóth János

hirdetés
Share on Tumblr
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél