hirdetés

Hol horgásszunk?

Médiaköltési adatok 2010. I. negyedév

Ez jutott eszembe, amikor az I. negyedévi listaáras reklámköltési adatokat néztem: melyik szektorra költenek sokat, remélve, hogy a sok halból – jelen esetben fogyasztói keresletből – jut, és melyikre kevesebbet, gondolván, úgy sincs kapás”.

hirdetés

Vaktor Éva, Sky Marketing  ügyvezetőjeEz jutott eszembe, amikor az I. negyedévi listaáras reklámköltési adatokat néztem: melyik szektorra költenek sokat, remélve, hogy a sok halból – jelen esetben fogyasztói keresletből – jut, és melyikre evesebbet, gondolván, úgy sincs kapás”. Jól látszik, hogy a személyes környezetet, jó közérzetet szolgáló termékek a válság sújtotta piac leggyorsabban regenerálódó területei, a tavalyi esések után a szépségápolás (+13%) és a háztartási cikkek (+17%) reklámja is növekedésnek indult. A nagy értékű fogyasztási cikkek (-21%) – jármű, közlekedési eszközök – iránti igény lassabban támasztható fel, így a gyártói oldalon biztosan tart még a marketingbudgetek megvágása. A távközlés (-11%) és a szolgáltatás (-11%) csökkenése – bár nagyságrendileg már csak 2/3-a a tavalyinak – még mindig jelentős. Gondolom a márkaépítések kora lejárt, a figyelemfelhívó, akciós/promóciós reklámok pedig DM támogatással működnek hatékonyan. Ezért e kategóriák klasszikus „ATL” reklámköltései erőteljesen csökkentek: a költések átcsoportosultak a direkt eszközökre, címzett küldeményre, adatbázis marketingre, rendezvényekre, bemutatókra. A vezető helyen álló gyógyászat, gyógyhatású termékkategória 31% -os növekedése biztosan nem tényleges piacnövekedést jelez, hanem a várt H1N1 járványt remélték a gyártók az OTC és gyógyhatású készítmények igen széles palettájával lefedni. Mindemellett igaz, hogy mivel az FMCG vásárlók zöme nő, magunkra, családunkra szívesen költünk, ezt ki is használják a kategória hirdetői; az illatszerek reklámja (+80%), majd a fürdőszerek (+55%) és a smink (+52%) mutatta a legnagyobb növekedést, de nőtt a fog- és szájápolás, az arcápolás termékeinek költése is. A kifejezetten „önkényeztetésre” építő joghurtok, tejes desszertek viszont a tejtermék kategórianövekvő költését indukálták. Mindezen növekedések nem ellensúlyozzák a teljes élelmiszer szektor hirdetéseinek csökkenését, míg tavaly erőteljes reklámköltéssel vezették reklámpiacot, idén 10%-kal csökkent az összköltés. Ez elsősorban az alkoholmentes italok, a chipsek, szószok, ételízesítők (-48%), állateledelek (-23%) valamint a márkák termékcsaládos (-31%) hirdetéseinek visszafogásából adódik. A konkrét márkák médiajelenléte valószínűleg az anyacégek (Unilever, Procter & Gamble) üzletpolitikáját jelzi, amelyben évente más márkára helyezik a hangsúlyt. Az élelmiszerüzletek költése összességében jelentősen (-16%) visszaesett. Ebből volumensúlya miatt az ALDI költéseinek csökkenése önmagában 10%-ot jelent. Költésarányt tekintve a Cora csökkent legerőteljesebben (-61%), a többi szereplő csökkenése viszonylag kis szórással 10% körül mozog. A láncok médiajelenlétét az Auchan (+36%) offenzívája jellemezte. (Ez ugyan nem mennyiségi kérdés, de meg kell jegyezzem, hogy friss karakterekkel képes volt image jellegű spotokban árkommunikációra. Vagy fordítva.) A kategória reklámjait akciók dominálják, így a gyártók takarékossága a láncok költéseiben is megnyilvánul. Eszközhasználatban általános tendencia a rádió csökkenése és a kábeltévék használatának erősödése lehet. A diszkont hálózatok nyitásait kísérő pozicionáló harcok idénre elcsitultak, a szupermarketeket és kisboltokat relatíve kevésbé sújtó forgalomcsökkenés alacsonyabb médiaköltése ellenére is biztonságot nyújthat a Coopnak. Érdekes megfigyelni, ahogy a CORA egyre hátrébb sorolódik a hiperek média versenyében. Valószínűleg első belépőként elég nagy lojális vásárlói réteget alakított ki, amelyet direkt eszközökkel, hűségprogrammal, adatbázis marketinggel, online kommunikációval megfelelő hatékonysággal el tud érni. Természetesen ezek az I. negyedév listaáras adataiból levonható következtetések, a kommunikáció szezonalitása évvégéig akár át is rendezheti a piacot.

Share on Tumblr
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél