hirdetés
2014. szeptember. 30., kedd - Jeromos.
hirdetés

A gyerekeket csábítják a kasszazónában

A gyermekek helyes táplálkozásáért küzdő Children's Food Campaign (Gyermek Élelmiszer Kampány) kutatása szerint a pénztárak  közelében kihelyezett édességek és nassolnivalók direkt a gyerekeket csábítják.

Komoly kritikákat fogalmaz meg a legnagyobb üzletláncokkal szemben egy friss brit tanulmány. A gyermekek helyes táplálkozásáért küzdő Children's Food Campaign (Gyermek Élelmiszer Kampány) megállapítása szerint a pénztárak közvetlen közelében kihelyezett édességeket és nassolnivalókat sok esetben pont úgy "tálalják", hogy felkeltsék a gyerekek figyelmét, így ösztönözve a szülőket az egészségtelen termékek vásárlására.


"Négygyermekes anyaként legkisebb lányommal járok bevásárolni. Legutóbb, amikor a 15 hónapos gyermek a kosárban kialakított ülőkén ült, arra lettem figyelmes, hogy a pénztárhoz érve megragadott egy csokitojást, és elkezdte majszolni. Mire észbe kaptam, szinte már az egészet megette. A tojás ára nem zavart különösebben - csak 50 pennybe került-, sokkal inkább az dühített fel, hogy a pénztárnál szinte csak egészségtelen élelmiszereket láttam, mintha kimondottan a gyerekeknek lennének odatéve."

A fenti levelet Amanda Flint londoni családanya küldte néhány hónpapja a gyermekek helyes táplálkozásáért küzdő Children's Food Campaign (Gyermek Élelmiszer Kampány) nevű civil szervezetnek. A szervezet vizsgálódni kezdett, 14 üzletlánc 48 boltjában jártak-jelentésüket a napokban hozták nyilvánosságra.

A kutatás megállapította, hogy vannak olyan üzletláncok - például a szigetországban rendkívül népszerű Asda és Morrisons-, amelyek pénztáraik 80 százalékánál helyeznek ki egészségtelen élelmiszereket, csokoládét, cukorkát, chipseket, cukrozott üdítőket. Egyetlen olyan klasszikus áruházláncot sem találtak, ahol lettek volna egészséges élelmiszerek a pénztárak közelében kihelyezve. Más boltokat azért marasztaltak el, mert a vásárlóknak olyan sorokon keresztül kell eljutniuk a kasszához, amelyeknél leginkább egészségtelen termékek vannak a polcokon.

Pont a gyerek szeme előtt

Bebizonyosodott az is, hogy sok helyen a cukorkák, édességek úgy vannak elhelyezve, hogy a gyerekeknek szemmagasságba essenek, leginkább akkor, ha a bevásárlókocsi speciálisan kialakított ülőkéjén ülnek.

Ez utóbbit megerősítette a Pénzcentrum.hu-nak Györki Niké dietetikus, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) munkatársa is. Mint elmondta, a csokoládékat és nassolnivalókat tartalmazó pultok valóban alacsonyan helyezkednek el, a felnőttek esetében kézmagasságban, a gyermekek esetében szemmagasságban.

A szakember szerint a csokoládék és cukorkák a gyermekek fejlődését annyiból befolyásolják, hogy mértéktelen fogyasztásuk a fogak károsodásához vezethet (természetesen a dentálhigiénia hiánya, vagy nem megfelelő alkalmazása is előidézheti és súlyosbíthatja ezt), illetve testsúly gyarapodást idézhet elő, ami hosszútávon egészségügyi problémák (például cukorbetegség, szív és érrendszeri panaszok, magas vérnyomás, magas vérzsírszint) kialakulásához vezethetnek. A gyermekkori elhízás sokkal gyakoribb napjainkban, bár nem kizárólag az édességek a felelősek ezért, rengeteg félkész és késztermék, gyorsételek, édes és sós nassolnivalók, cukrozott üdítőitalok fogyasztása és a mozgás hiánya együttesen okozza ezt.

A dietetikus szerint

Természetesen nem tilos nassolni, de a dietetikus azt tanácsolja, ne főétkezések előtt közvetlenül ne adjunk a gyermekünknek édességet, és ne szoktassuk rá arra, hogy minden bevásárláskor kap valamilyen csokoládét, vagy cukorkát. A gyermek fizikai aktivitásától is függ, hogy mennyi csokoládét kaphat, de általánosságban mondhatjuk, hogy hetente maximum 2-3 alkalommal, 1 szelet sütemény, vagy 2 gombóc fagylalt, vagy 1 szelet csokoládé(25-30 gramm) belefér, étkezések után, desszert formájában. Sütemények esetében válasszunk leggyakrabban gyümölcsös, túrós, joghurtos süteményeket, csokoládék esetében az étcsokoládét, vagy a különböző olajos magvakkal dúsított csokoládékat részesítsük előnyben. A cukorkák és gumicukrok fogyasztását próbáljuk minimalizálni - azaz természetesen vásárolhatunk édességet, de ne ezzel akarjuk a gyermekünk figyelmét lekötni, hogy mialatt mi a polcok között keringünk, ő nyugodtan üljön egy csokoládéval a kezében.

Györki Niké szerint a pénztáraknál a csokoládék esetében lehetne változatosabb kínálat, akár müzli szeleteket is oda lehetne tenni, vagy esetleg friss idény gyümölcsöket, olajos magvakat is - igaz, ez sok esetben ez logisztikai problémákat vet fel. A szakember meglátása szerint lehetne mini hűtőpultokat is oda állítani, amiben akár joghurtok, tejszeletek foglalnának helyet és érdemes lenne a cukrozott szénsavas üdítőket, jeges teákat kínáló pénztárak előtti hűtök tartalmát is ásványvízre cserélni.

(forrás: Pénzcentrum )
hirdetés
Share on Tumblr
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél