hirdetés
hirdetés
2014. április. 25., péntek - Márk.
hirdetés

Válságban nem fontos a márkás cucc

Miközben szinte minden termékfajtában egyre tökéletesebb hamisítványok kerülnek piacra, és a szűk pénztárcák akár kedvezhetnek is a másolatok forgalmazóinak, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) idei felmérése arra utal, hogy a korábbinál kevesebben vesznek illegális utánzatokat. A csökkenés az illatszerek és az adathordozók területén a leglátványosabb.Legalábbis a megkérdezettek válaszaiból ez derül ki. 

Idén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal egymilliárd 620 millió forint értékre elkövetett áru hamis megjelölése bűncselekményt derített fel és a több mint négyszáz esetben egymilliárd 300 millió forint értékű árut foglalt le.

A HENT 2009 és 2010 után 2011-ben is ezerfős reprezentatív, a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. által végzett közvélemény-kutatással vizsgálta, hogy hogyan vélekednek az emberek a hamisítványokról. A kutatás legfontosabb tanulsága, hogy csökkent a hamis termékeket gondolkodás nélkül megvásárlók aránya. Kiderült az is, hogy szinte minden termékcsoport esetében csökkent a hamis termékeket vásárlók aránya. Különösen jelentős a csökkenés az illatszerek és a CD-k, DVD-k esetében.

Hamis ruhákat vásárolnak leginkább

A magyarok közel egyharmada csak bizonyos körülmények között, míg 3 százaléka bármikor nyitott lenne hamis termék megvásárlására. A hamis ruházati termékek iránt a legnagyobb a kereslet, hiszen minden hatodik magyar bármikor venne ilyet, míg 39 százalékuk elgondolkodna, költsön-e az eredetire csak hasonlító ruhadarabra. A megkérdezettek a bizonytalan forrásból származó gyógyszerekkel szemben a legóvatosabbak, ilyen készítményt a magyarok egy százaléka venne gondolkodás nélkül, azonban figyelmeztető jel, hogy hat százalékuk nem zárja ki a vásárlást.

A fiatalok a legnyitottabbak

A hamis termékek iránti nyitottságot erősen befolyásolja a kor. A 30 év alattiak és a fiatal középkorúak (30-45 évesek) az átlagosnál jóval nyitottabbak, míg az idős középkorúak (46-65 évesek) és az idősek (65 év felettiek) elutasítóbbak. Amíg a fiatalok 42 százaléka, addig az időseknek alig egyötöde vásárolna hamis terméket.
Az elmúlt évben a lakosság 13 százaléka vett legalább egyszer hamisítványt, 8 százaléka többször is, míg 5 százaléka csak egyszer. A többször hamis terméket vásárlók körében túlsúlyban vannak a Közép-magyarországi régióban élők, a fiatalok, a községben élők és a szakmunkás végzettségűek. A konkrét vásárlásra vonatkozó adatokból úgy tűnik, hogy az emberek jelentős része nem is tekinti hamisítványnak a nem eredeti ruházati termékeket.
A második legnépszerűbbnek a hamis illatszer bizonyult. A legkevésbé népszerűek a komoly egészségügyi kockázatot rejtő, bizonytalan forrásból származó élelmiszer- és gyógyszerkészítmények.

Illegális letöltések

A kutatás szerint az internetezők körében közkedvelt a zenei tartalmak és a filmek illegális forrásból való letöltése. Zenét majdnem egyötödük, míg filmet 17 százalékuk töltött le legalább egyszer. Szoftver esetében ez az arány 8, míg a könyv esetében 7 százalék. A letöltők többsége nem csak egyszer választotta ezt a formáját a beszerzésnek, hiszen zenét a megkérdezettek 16 százaléka, míg filmet a megkérdezettek 14 százaléka töltött le többször is. Az illegális forrásból történő letöltés leginkább a fiatalokra jellemző. Tíz internetet használó fiatalból három rendszeresen szokott illegális forrásból származó zenei tartalmat letölteni. Minden negyedik 30 év alatti fiatal többször is szerzett be filmet nem legális forrásból.

A hamisítványok gyengébb minőségűek

Csak minden ötödik magyarnak fontos, hogy márkás legyen a ruhája vagy a cipője. Közel egyharmadánál nem szempont, hogy az a márkás termék, amit visel, eredeti legyen. A válaszadók több mint fele szerint ugyanakkor a hamis termék gyengébb minőségű, mint az eredeti. A megkérdezettek háromnegyede szerint hosszú távon jobban megéri eredeti terméket vásárolni. A kutatás arra is rámutat, hogy a magyarok döntő többsége nem büszkélkedik, hanem inkább eltitkolja, ha hamis terméket vásárolt. Mindössze minden tizedik vásárló dicsekedne el ismerőseinek, hogy milyen jó üzletet csinált, amikor az eredeti termék helyett egy hamisítványt választott.

A gazdasági válság szerepéről

A magyarok háromnegyede szerint a válság miatt többen kényszerülnek arra, hogy hamis vagy bizonytalan eredetű terméket vásároljanak. Ezzel az állítással csupán a megkérdezettek 7 százaléka nem ért egyet. Majdnem kétharmaduk tisztában van azzal, hogy a hamisítás miatt a költségvetés komoly bevételektől esik el. A válaszadók közel fele emellett azt gondolja, hogy a hamisítás miatt munkahelyek szűnnek meg. A tavalyihoz képest jelentősen csökkent azoknak az aránya, akik szerint a hamisítványok a fogyasztók egészségét is veszélyeztetik. Míg tavaly a válaszadók 76 százaléka vélekedett így, mostanra ez az arány 67 százalékra csökkent. Az emberek 55 százaléka úgy gondolja, aki hamisítványt árul, bűncselekményt követ el.  Ugyanennyien vannak, akik szigorúbb büntetést szeretnének a hamisítóknak és a hamisítványok terjesztőinek. A válaszadók 53 százaléka szerint a hamisítványok megvásárlásával a szervezett bűnözés bevételeit növeljük.

Megoszlanak a vélemények a hamis termékek vásárlóinak felelősségre vonásáról. Olaszországban pénzbírságot köteles fizetni az a vásárló, akit az olasz hatóságok hamis termék vásárlásán érnek. Magyarországon egy hasonló jogszabállyal az emberek 22 százaléka értene egyet.

(forrás: Vám-Zoll )
Share on Tumblr
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Hírlevél regisztráció

Találkozzunk a Facebookon!

hirdetés

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél